Reda Molienė
Projekti „Kohtuniku portree“ teaduskoordinaator
Tagasisidekultuuri edendamine kohtusüsteemis eeldab uut lähenemist kohtuniku töö hindamisele – seda ei tohiks käsitada kontrollimehhanismina ega kohtuniku karistamiseks võimalust andva meetmena, vaid eelkõige vahendina, mis aitab kohtunikul professionaalselt areneda ning samas parendada ka kohtu juhtimist. Tagasisidestamine ei tähenda üksnes kellegi tööle või käitumisele argumenteeritud hinnangu andmist, vaid on mitmetahuline ja -suunaline protsess.
Inimese töö kvaliteedi ja tõhususe täielikuks hindamiseks on vaja laiapõhjalist andmestikku, mis peegeldab seda, kuidas tema efektiivsust ja käitumist laiemalt tajuvad teised (nt juhid, kolleegid, kliendid ja partnerid), aga ka seda, kuidas ta ise end hindab – nii isiklikust vaatenurgast kui ka oma rolli ja töö konteksti arvestades. Nende andmete saamiseks võimalikult objektiivsel kujul kasutatakse mitmesuguseid meetodeid ja allikaid. Levinumad on juhi hinnang, kolleegide tagasiside, kogu meeskonna küsitlused, väliste sidusrühmade arvamused ning enesehindamine.
Viimase puhul esineb siiski mõningaid raskusi – enesehindamine võib olla psühholoogiliselt üsnagi keeruline: kuidas oma võimeid ja oskusi mitte üle- või alahinnata. Kuigi absoluutset või isegi peaaegu täielikku objektiivsust on selles protsessis keeruline saavutada, aitavad hästi läbimõeldud ja struktureeritud vahendid hinnata kompetentse konkreetsete näitajate alusel ning tuvastada arendamist vajavad valdkonnad. Just selline vahend töötati kohtunike ja kohtuniku ametisse kandideerijate jaoks välja rahvusvahelises projekti „Portrait of a Judge – a multi-dimensional model of competencies to be measured during the procedures of selection, evaluation and promotion of judges“ (“Kohtuniku portree – kohtunike valiku-, hindamis- ja edutamisprotsessis mõõdetavate kompetentside mitmemõõtmeline mudel“) raames. Projekti juhtpartneriks oli Mykolas Romerise ülikool (Leedu) ning koostööpartneriteks Leedu ülemkohus, Praha Metropolitani ülikool, Albaania ülemkohus, Albaania kohtunõukogu ja Oslo ülikool.
Lähtudes võrdlevast uuringust olemasolevate kohtunike valiku- ja hindamissüsteemide ning
-kriteeriumide kohta, töötas projektimeeskond välja enesehindamise vormi, mis hõlmab nelja peamist (professionaalset, isiklikku, suhtlemisalast (interpersonaalset) ja juhtimisalast) kompetentsivaldkonda, mida peetakse kohtuniku töö seisukohalt keskseteks. Iga valdkond koosneb spetsiifilistest oskustest ja võimetest. Professionaalne kompetentsivaldkond hõlmab juhtumite ja menetluse haldamise oskust, põhjendamisoskust, õppimisvõimet, aktiivsust erialastes töörühmades ja kohtusüsteemi omavalitsusorganites. Isiklikku kompetentsi iseloomustavad näiteks otsusekindlus, emotsionaalne stabiilsus, loovus ja paindlikkus. Suhtlemiskompetentsi alla kuuluvad muu hulgas koostööoskus ja konfliktide lahendamise oskus. Juhtimiskompetents hõlmab ressursside juhtimise oskust, liidriomadusi ja institutsiooni esindamist.
Enesehindamise tööriist on kasutajasõbralikus veebiküsimustiku vormis (mis on ingliskeelsena kättesaadav siin). Küsimustiku täitmise järel kuvatakse vastajale kokkuvõte tema tugevustest ja võimalikest arengukohtadest. Tulemusi saavad kasutada kohtunikukandidaadid, kohtunikud enesetäiendamiseks, kohtunike valiku, hindamise ja edutamisega tegelevad organid aga kandidaati või kohtunikku iseloomustava teabe allikana.
See vahend avab uusi võimalusi kujundada kohtunike valiku- ja karjääri edendamise protseduure selliselt, et need oleks igakülgsed, objektiivsed ja tegelikel võimetel põhinevad. Samuti toetab see kohtunike tegevuse hindamist, suurendades vastutustunnet ning suunates sihipärast ametialast arengut.